torstai 25. tammikuuta 2018

160 merkkiä ja hymiöt päälle

Eilinen lehtiuutinen yllätti tai oli yllättämättä sinänsä. Olinhan kuullut asiasta jo aiemmin lapsenlasten kautta.
Luokalta toiselle siirtyy lukutaidottomia oppilaita, joiden päivä sitten täyttyykin erilaisesta häiriköinnistä kun ei muuta osata. Vaikeus seurata opetusta, osallistua ja olla muiden parissa purkautuu kaikenlaiseen omaan pikku ja isompaan puuhasteluun, missä ei sitten järkikulta omistajaansa paljoa puhuttele. 



Nämä mukelot, joiden kyky ei riitä opetuksen seuraamiseen ovat varma porukka, jotka ovat muodostaneet luokan pellen roolin. Eihän heiltä oikein muuta ole odotettavissa, ellei sitten tapella ja muulla tavoin häiriköidä.



Koska saamani tieto perustuu kolmeen maakuntaan, ei ole kyse mistään nurkkakuntaisesta ongelmasta tämän oppimattomuuden suhteen. Miksi lapset päästetään luokalta toiselle siirtymään kun lukutaidot eivät ole hallussa!!!

Pisa-tutkimuksen mukaan heikosti pojista lukee 16% ja tytöistä 7%, tätä tukee tämä oma, pieni empiirinen kokemuksenikin lapsenlapsien kertomana. Pojat häiriköivät luokassa, turhautuneina ja osaamattomina... 
Lukutaito kehittyy vain ja ainoastaan lukemalla ja sillä on oma yhteytensä kirjoittamiseen, miten tähän on tultu? Edelleenkin kummastelen, miksi lasta ei voi jättää luokalleen, jos lukeminen ei ole hallussa! 




... kuulenko jänkytystä sieltä jostain?

Tänä päivänähän lukemisesta on tullut yhä enemmän kuvaan perustuvaa. Varmaankin osa syynä on mediankäyttö, erilaiset puhelimet sun muut, joissa pärjää lukutaidottomanakin katselemalla vaan niitä kuvakkeita. 

Sanovat nuo  minua viisaammat, että joka kymmenes aikuinen kuuluu tänä päivänä jo heikkoihin lukijoihin! Huolestuttavaa ja surullista, yhdessä sekä erikseen. 
Näiden henkilöiden on vaikea selvitä arjestaan ja heitä on peräti 370 000!!! (HäSa 24.01.18)




Sanovat myös, että 16% 20-24 vuotiaista on kokonaan koulutuksen tai työelämän ulkopuolella tästä lukutaidottomuudesta johtuen -  mitäs te siihen sanotte?

Kuulin jonkinlaista urbaanilegendaa siitä, että opettajat eivät uskaltaisi  jättää oppilaita luokalleen pelätessään lasten vanhempien reaktioita. Tuppaavat kuulemma tulemaan kotiin saakka haukkumaan kansankynttilää omaan pikku muruseensa kohdistuneesta sortotoimesta.  Eli siitä, että kyseinen mukula on lukutaidoton ja häntä pitäisi vielä jollain tavalla suojella tältä vajeelta.

Onko tämä yleinen tieto siitä, ettei lapsosia saa laittaa ruotuun missään maakunnassa? Eikö nykyään ketään jätetä luokalleen, eikö kukaan saa ehtoja ja onko ns. apukoulut autuaasti peruttu?!!

Vuosi toisensa jälkeen nämä kupeitten hedelmät siirtyvät eteenpäin osaamatta meidän rakasta kieltämme niin, että pärjäisivät arjessa ja myöhemmin kykenisivät etenemään opinnoissaan. He ovat lukutaidotonta massaa, joiden pääasiallinen tehtävä on sitten luokalta toiselle häiriköidä ja tuottaa harmia niin opettajille kuin ikätovereilleen. Kenen on syy?

Pakkoruotsista puhuminen taitaa olla hevonpaskaa tässä tilanteessa?

Minä en vaan ymmärrä. 







3 kommenttia:

  1. Realiteetteja:

    Pääkaupunkiseudun kouluissa maahanmuuttajataustaisia on n. 20% ikäluokasta ja määrä kasvaa. Moni ei opi sujuvaa suomea kouluaikana.

    Poikien lukutaito on heikompi mutta tekniikassa pojat ovat selvästi edellä. Kouluosaaminen on kapea siivu kykyprofiilista.

    Nimenomaan pakkoruotsin tunnit alakoulusta yliopistoon olisi helpointa vaihtaa lisättyyn luku- ja kirjoitustaidon opiskeluun suomessa ja englannissa.

    VastaaPoista
  2. Realiteetteja:

    Pääkaupunkiseudun kouluissa maahanmuuttajataustaisia on n. 20% ikäluokasta ja määrä kasvaa. Moni ei opi sujuvaa suomea kouluaikana.

    Poikien lukutaito on heikompi mutta tekniikassa pojat ovat selvästi edellä. Kouluosaaminen on kapea siivu kykyprofiilista.

    Nimenomaan pakkoruotsin tunnit alakoulusta yliopistoon olisi helpointa vaihtaa lisättyyn luku- ja kirjoitustaidon opiskeluun suomessa ja englannissa.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentistasi ja realiteeteistasi. Omassa kirjoituksessani olevat lukutaidottomat esimerkit olivat lapsenlasten mukaan umpisuomalaisista perheista. Siksi en voikaan asiaa ymmärtää. Maahanmuuttajattaustaiset lapset ovat sitten kokonaan toinen juttu.
    Erittäin hyvä asia olisi tuo mainitsemasi vaihtomahdollisuus! Hyvä idea!

    VastaaPoista