... ja kuka aapiskukon keksi viisauden sekä oppimisen esikuvaksi??
Useat meistä ikäihmisistä on työkseen käyttänyt erilaisia tietokoneohjelmia päivittäin. Osan elämään ei koneet ole milloinkaan kuuluneet. Miten tämän kahden maailman välin saa täytettyä tai opastettua niin, että kumpikin saa asiansa tulevaisuudessakin hoidettua mallikkaasti?
On kohtuuton vaatimus vaatia kahdeksan-yhdeksänkymppisen tietokonetta kartelleen tai muuten vaan tarpeettomana pitämäänsä härpäkettä enää hankkimaankaan. Kustannukset ovat suhteessa peruseläkkeeseen hirmuiset. Vielä he voisivat, ainakin jotkut heistä jotain oppiakin, mutta jos yhteydenpitoväline on ainoa suora linja Kelaan asumistukea varten tai vastaanottamaan aikakausilehtien suoramyyntitarjontaa ollaan asiassa pellolla.
Erilaisten lomakkeiden sanamuotojen korjaamista suosittaisin. Monimutkaisuutta ja päällekäisyyttä pitäisi välttää. Ennen kaikkea asiakkaiden turhaa juoksuttamista. Nyt saa monenlaista tietoa viranomaistahot toisiltaan. Silti asiakkaana olevan pitänee toimittaa kopioita tiliotteistaan, kauppakirjoistaan tahi muuta vastaavaa. Pankkitilinkin tuotot eivät voi jäädä pimittämättä ainakaan pikkumummojen kohdalla. Caymansaarilla ei vielä linjat oikein toimi, niin olen päätellyt.
Eikö nykytyöttömyyden aikana todellakaan missään pesi ketään, joka tekisi näitä täytettäviä pumaskoita niin yksinkertaiseksi, että muorit ja vaarit ihan tavallisella järjellään osaisivat täyttää ne? Tehdäänkö näitä ehkä (salaliittoteoria...) siksi niin vaikeaksi, että jäisi jopa täyttämättä ja valtio säästäisi... Tulevaisuudessa tapahtuisikin jopa niin, että saatavien tietojen kohdalla loppuisi hyppyyttäminen ja ne päätökset syntyisivät kuin itsellään...
Tahi sitä opastusta. Jopa kotimökkiin saakka ulottuvana palveluna aivan sieltä Hyvä arki asuu kotikaupungissani - toimistolta. Ihmiset opivat yllättäviä asioita vielä ikääntyessäänkin. Kaikilla meillä ei ole vielä (onneksi) dementiaa, huono kuulo tosin voi olla (harmillista) haittaamassa virastoasiointia. Kunhan nyt puhelussa on päässyt oikeaan päivään, kellonaikaan sekä painellut oikeassa järjestyksessä numeroita ja hästäkkiä. Kuunnellut 17 minuuttia vihreitä lehtiä, koska kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja. Niin muuten, asian olisi voinut hoitaa netissäkin, www.......just niin. Palvelumaksuineen juuri sitä itseään. Eläköön, siellähän oltiinkin elossa kun virkailija vastasi!!
Nuorempi polvi voisi miettiä asiaa niinkin, että mikä olisi mahdollisesti oma osaamistilanne työvuosien päätyttyä tulevaisuudessa. Osaako itse tarpeeksi vuosikymmenten päästä, pysyykö kehityksen perässä samoin kuin mitä nyt vaatii tämän ajan ikäihmisiltä.Uskonpa, että kylmää rinkiä siellä jossain on hiljalleen kehittymässä joillekin. Nyt kannattaisi auttaa lähimmäisiä, sillä hyvä kiertää takaisin. Sano mun sanoneen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti