keskiviikko 7. maaliskuuta 2018

Hei rekkamies...

... mikä pitää miehen tiellä?

Olen aina ihaillut erilaisten jakeluautojen sekä suurten kivitalon kokoisten rekkojen kuljettajia. Varsinkin jakeluautojen kuskit saavat nämä ajokkinsa solahtamaan vaikka millaiseen porttikongiin kivijalkakaupan tavaroita jakaessaan. Mutta miitä tekevätkään jalankulkijat!!!



Sieltä takaa puskee akka-armaada alle, vaikka piippausääni kertookin (useimmille) auton vakaasta ajatuksesta peruuttaa. Pahat silmäykset saa kuski, kun ei sitä vertaa katso.... No, pakkoko sieltä on alle hypätä? 

Taitavia ovat siis kuskit, eivät aja mummojen päälle ja saavat autot osumaan niihin kapeikkoihin jakeluosoitteen mukaisesti. 



Mikä sitten iskee tuolla maantiellä suuriin autoihin ja niitten kuljettajiin? Mikä saa rekkoihin iskeytymään jonkinlaisen kaatumataudin??

Viime viikolla oli oman asuinalueemme poliisi osallistunut valtakunnalliseen raskaan liikenteen valvontateemaan. Lepoaikoja ym seurattiin sekä kuormien kiinnityksen varmistamisia. Ajoneuvon ja kuskin kuntoa tarkastettiin myös tässä tilanteessa. Ajoneuvoja oli yhteensä 122, joista vain 18 oli ulkomaalaisia. Tämä luku kumoaa sen mutu-ajatuksen, että "venäläisrekat" ovat kaikkeen syyllisiä. Yksi kuljettaja oli vailla ajo-oikeuttakin! No, onhan sitä ennenkin näin ollut... ei sitä autoa sillä kortilla ajella...



Ajoneuvot olivat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa, vain yhden matka keskeytettiin. Kaikenlaisilla epävarmuustekijöillä varustettuna sitä matkaa taitetaankin ... ja vielä painava lasti mukana. Kyllä mietityttää asia.

Mutta mitä sitten tapahtuu tuolla liikenteessä? Mikä niitä rekkoja oikein nykypäivänä kaataa? Jatkuvasti tulee tiedotteita rekan nosto-operaatiosta ja kiertoteistä. Mikä on muuttunut kuskien taidoissa?



Tässä kertomassani valvontatapahtumassa jäi kiinni 9 kuljettajaa kännykän käytöstä ajon aikana. Onko tämä puuduttava ajaminen osa-syynä kurin höltymiseen, autoahan ei ajeta känny korvalla. Olen minä nähnyt Hesariakin luettavan auton ratissa (muistaakseni Karpon ohjelmassa) ja se ei ollut kiellettyä lain mukaan. Tiedä häntä. 

Mutta jos nyt miettiin kännykän käyttöä, tekstarit, facet, instat jne... pysyykö se isosisu maantiellä oikeasti kun silmät suihkivat tykkäämisissä ja muissa jännän äärellä olevissa jutuissa...? Entäpä, jos lisäksi kuorma on sidottu vähän sinnepäin? Tällä yhdistelmällä kyllä vippaa metsähallituksen puolelle pienestäkin korjausliikkeestä, joka syntyy äkkinäisen havainnon perusteella. Siellä sitä sitten ollaan yhdessä säikähtäneen jäniksen kanssa.  Toivottavasti ei ole se kuski, jonka turvavyökin oli auki tässä tarkastuksessa. Ylinopeuttakin oli ilmassa. Voisikohan kolaria edeltävää kännykkäliikennettä jotenkin tarkistaa, jo vaikka vakuutuskorvausten vuoksi? 



Toisinaan kylmää ajatus siitä välinpitämättömyyydestä joka vallitsee. Luotetaan suorastaan onneen, niinkö? Kaiken välissä ja lomassa sukkuloi pienillä nölpillään perheiden äitiliinit vieden ja tuoden lapsia harrastuksiin, koululle ja kauppareisuille. Kävelijät, pyöräilijät, koiranpissattajat ja rollaattorit menevät kahdeksikkoa ajoneuvojen kanssa kilpaa. 

Tarkkuutta ja valvontaahan sitä toivoisi - kaikille osapuolille. Muitakin voisi ja saisi huomioida. 







2 kommenttia:

  1. Itse myös arvostan paljon ammattikuljettajia, sillä isäni on myös semmoinen. Jotkut jopa joutuvat hoitamaan vaarallisten aineiden kuljetuksia, joka tekee työstä vielä vastuullisempaa. Olen samaa mieltä, että kävelijät voisivat miettiä enemmän miten liikkuvat. Jaloin on helpompi pystäyttää vauhti kuin kulkuvälineellä.

    VastaaPoista